البنائية لتعلم اللغة العربية التوصلي على أساس علم اللغة العربية الإجتماعي
Keywords:
Constructivism, Arabic Language Learning, Communicative, SociolinguisticsAbstract
This research investigates the application of a constructivist approach in the context of Arabic language learning, focusing on the communicative aspects, with a theoretical foundation based on sociolinguistics. The main objective of this study is to explore how the constructivist approach can be optimized in the context of sociolinguistics-based Arabic language learning to enhance students' communication skills. A qualitative research method is used to gain an in-depth understanding of the learning process and students' experiences in developing their Arabic language proficiency. Data collection techniques involve classroom observations, interviews with teachers, and document analysis. The results of the study indicate that the constructivist approach applied in Arabic language learning can motivate students, enable student-centered learning, and integrate social and cultural aspects into the learning process. The implications of this research highlight the importance of adopting a contextual and student-oriented approach in Arabic language teaching, taking into account social, cultural, and communicative aspects of language learning. These findings provide significant contributions to practical and theoretical understanding in the development of effective and contextual Arabic language learning methods.
Keywords: Constructivism, Arabic Language Learning, Communicative, Sociolinguistics
References
Achmad Musaddad, B. A. (2021). Metode Pembelajaran Percakapan Bahasa Arab. Al-lisān Al-‘arabi, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.61610/pba.v1i1.10
al Bantani, U. M. (2018). Percakapan Bahasa Arab Sehari-hari. Ilmu Cemerlang Group.
Amrullah, A. F., & Hum, S. (2021). Manajemen Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab. Prenada Media.
Arsyad, M. H. (2019). Metode-metode pembelajaran bahasa Arab berdasarkan pendekatan komunikatif untuk meningkatkan kecakapan berbahasa. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 7(1), 13–30.
Asriyah, M., & Rahmawati, R. A. (t.t.). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Penguasaan Hafalan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Kelas VII | An Naba. Diambil 20 Mei 2024, dari https://ejurnal.darulfattah.ac.id/index.php/Annaba/article/view/98
Aziz, M. A., & Sanwil, T. (2022). TEORI BELAJAR KONSTRUKTIVISME DAN APLIKASI NYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), Article 1.
Djuanda, I., & Bella, A. S. (2024). Penerapan Metode Drill Dalam Meningkatkan Keterampilan Peserta Didik Dalam Membaca Bahasa Arab. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 7(1), 26–39.
Hamid, M. A., Hilmi, D., & Mustofa, M. S. (2019). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BAHASA ARAB BERBASIS TEORI BELAJAR KONSTRUKTIVISME UNTUK MAHASISWA. Arabi : Journal of Arabic Studies, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.24865/ajas.v4i1.107
Hanani, N., & Dodi, L. (2020). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB KONTEMPORER: Konstruksi Metodologis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Komunikatif-Sosiolinguistik. CV Cendekia Press.
Kasmiati, K. (2023). Implementasi Metode Langsung dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), Article 3.
Lukito, J. (2022). Pengembangan Strategi Pembelajaran Menggunakan Metode Audio-Lingual untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Memahami Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12356–12363. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4424
Mabrurrosi, M., Aziz, L., & Ruji, R. (2023). Pendekatan Komunikatif David Nunan (Studi Kasus dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Markas Bahasa Arab Pondok Pesantren Banyuanyar Pamekasan). Edu Journal Innovation in Learning and Education, 1(2), 152–161.
Manajemen Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab—Ahmad Fikri Amrullah, S.Hum., M.Pd.I. - Google Buku. (t.t.). Diambil 20 Mei 2024, dari https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=gfEsEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=pendekatan+ini+menekankan+penyediaan+materi+yang+mencakup+pola+kalimat+ismiyah+dan+fi%27liyah+yang+relevan+dengan+kegiatan+sehari-hari+pembelajar&ots=cB1rex1qrC&sig=R6B4e_LlYd9-FMSycauxI451QHc&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Muradi, A. (2016). Pembelajaran Menulis Bahasa Arab: Dalam Perspektif Komunikatif. Prenada Media.
Murniarti, E. (2020). Pengertian, Prinsip, Bentuk Metode Dan Aplikasinya dari Teori Belajar dari Pendekatan Konstruktivisme dan Teori Belajar Person-Centered Carl Rogers. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Kristen Indonesia Jakarta.
Musgamy, A. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab Komunikatif-Konstruktivistik. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan, 17(1), 562–569.
Muttaqin, Z. (t.t.). Pendekatan Komunikatif dalam Pengajaran Bahasa Arab.
Nurdianto, T. (2020). Kompetensi Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Zahir Publishing.
Ramdani, S. (2024). Tantangan Dan Prospek Studi Bahasa Arab Dalam Pengembangan Dakwah Islam di Indonesia. ARIMA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 1(3), 180–190.
Rifa’i, Y. (2023). Analisis Metodologi Penelitian Kulitatif dalam Pengumpulan Data di Penelitian Ilmiah pada Penyusunan Mini Riset. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(1), 31–37.
Sholeh, M., & Jamil, K. (2023). Efektivitas Penggunaan Metode Audiolingual Untuk Meningkatkan Keterampilan Mendengar Siswa SMP Kelas 2. Journal of Education Research, 4(3), 1241–1250.
Unsi, B. T. (2020). Pembelajaran Mufradat Bahasa Arab Melalui Penerapan Metode Drill. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.52431/murobbi.v4i1.237
Utami, R. L. (2020). Konsep Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pendekatan Komunikatif di Kelas VII SMP Muhammadiyah 1 Depok. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 8(1), 64–74.
Waruwu, S. (2022). Pendekatan Konstruktivisme Dengan Teknik M3 (Mengamati, Menirukan, Memodifikasi) Untuk meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Pidato. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.57
Zulhanan, Z. (2014). Model Pembelajaran Bahasa Arab Komunikatif. Jurnal Al-Bayan, 6(2), 163–181.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nadia Imelda, Nurelisa Putri Ayu, Marhamah Ulfa, Abdul Moneim Abdullah Khalaf (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.