Implementation of Arabic Karuta to Improve the Student’s Arabic Vocabularies in the Elementary School of Muhammadiyah Kauman

Authors

  • Muh Naim Madjid Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Author
  • Dalila Nadya Pratama Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Author
  • Zawawi bin Ismail Universiti Malaya Author

Keywords:

Learning Media, Karuta, Vocabulary

Abstract

The purpose of this study is to determine the outcomes of the design and implementation of karuta media for learning Arabic vocabulary among fifth-grade students at Kauman Muhammadiyah Elementary School. This form of research is known as research and development or R&D, and follows the D4 paradigm of defining, designing, developing, and distributing. The research methodology adopted is descriptive quantitative. The sample employed in this study was the full population of class V Students at Kauman Muhammadiyah Elementary School, which included three classes totaling 58 people. The cluster sampling approach was used to conduct the sampling. The research tools were a posttest and a pretest. Based on the Dependent Sample Test results, the significance level was 0.000, which is less than 0.05. Based on the findings of this study, it was determined that  was rejected due to considerable variations from the outcomes of implementing karuta media. The pretest resulted in a mean of 58.10, while the posttest yielded 71.72. These results demonstrate that Karuta media is an efficient medium for acquiring Arabic language.

References

Ahsan, N. S., Malang, U. N., Sastra, F., & Malang, U. N. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata. 130–141.

Amalia, N. R., & Damayanti, M. I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard “ KABARA ” ( Kartu Bahasa Arab Bergambar ) Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas III SD Muhammadiyah 16 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/53654

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 2(1), 589–595. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5665

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran Edisi Revisi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Basim, E. A., Taqiyah, S. Z., & Syafi’i. (2022). Penggunaan Media Domino Mufrodat untuk Meningkatkan Keterampilan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Bahasa Arab merupakan salah satu mata pelajaran wajib dalam kurikulum pelajaran Bahasa Arab juga banyak digemari karena kedudukannya sebagai arab mirip denga. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2).

https://doi.org/10.30997/tjpba.v3i2.6149

Cici, I., & Putri, M. A. (2022). Efektivitas Media Karuta Terhadap Penguasaan Hiragana. Omiyage: Jurnal Bahasa Dan Pembelajaran Bahasa Jepang, 5(2), 187–198. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/3132814

Ditarahmi, E. (2022). Tathwiir Wasiilah Ta’liim Al-Mufradaat Bi Istikhdaam Lu’bah Bithaaqah Karuta Li Al-Mustawa Al-Tsaanawiyah Li As-Shaf Ats- Tsaamin. Lisaanuna Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 17–29. https://doi.org/https://doi.org/10.15548/lisaanuna.v5i1.3830

Evy, C. E. T., & Sufa, F. F. (2022). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Bingo Game bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1135–1145. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1341

Faradisa, A. S., & Fitriani, L. (2023). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran Kosakata di MTs Nurul Ulum. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 5(1), 17–23. https://doi.org/https://doi.org/10.62097/alfusha.v5i1.1028

Fauziddin, M., & Fikriya, M. (2020). Mengenal Kosakata Bahasa Arab melalui Permainan Kartu Huruf Hijaiyah yang Dilengkapi Kosakata. Journal for Education Research, 1(1), 46–54.

Fidri, M., Suib, M., Saputra, D., & Nurhayati. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal As-Said, 2(1), 138–148. http://e-journal.institutabdullahsaid.ac.id/index.php/AS-SAID/article/view/87

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional: Strategi Dan Implementasi Pendidikan Karakter Pada Era Revolusi Industri 4.0, 93–97. https://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084

Gemilang, D., & Listiana, H. (2020). Teaching Media in the Teaching of Arabic Language / Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic And Literature, 1(1), 49–64. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.22515/athla.v1i1.3048

Hikmah, N., Ulum, F., & R, M. (2021). Penggunaan Media Gambar Seri Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas Tujuh Di Kabupaten Pinrang. Pinisi Journal of Education, 1(1), 187–195.

Hitari, A., & Ramli. (2022). Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Menggunakan Permainan Pictionary. Urnal Pendidikan Sang Surya, 8(2), 43–51.

Ismail, F. (2018). Statistika Untuk Penelitian Pendidikan dan Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta: Prenadamedia Group.

Kaligis, J. T., Kaunang, S. T. G., & Sugiarso, B. A. (2022). Game Based Education : Karuta Card Game. Jurnal Teknik Informatika, 1–7.

https://repo.unsrat.ac.id/3875/1/Jeremia Kaligis_Jurnal.pdf

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana.

Mcmullen, J., Koskinen, A., Kärki, T., Lindstedt, A., Määttä, S., Halme, H., Lehtinen, E., Hannula-sormunen, M. M., Kiili, K., Mcmullen, J., Koskinen, A., Kärki, T., Lindstedt, A., & Määttä, S. (2023). A game-based approach to promoting adaptive rational number knowledge. Mathematical Thinking and Learning, 00(00), 1–17. https://doi.org/10.1080/10986065.2023.2177818

Mufida, N., & Rohima, I. I. (2020). Pengajaran Kosakata Untuk Mahasiswa Kelas Intensif Bahasa Arab. Uniqbu Journal Of Social Sciences (UJSS), 1(1), 13–24.

Mulyanti, E., & Sya, M. F. (2023). Pemerolehan Kosakata Bahasa Inggris Dengan Media Kartu Bergambar di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(2), 504–509. https://doi.org/https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v2i2.7849

Nengrum, T. A., & Arif, M. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab. ‘A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 9(1), 1–15. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.9.1.1-15.2020

Ramdhaningsih, P., Usman, M., & Ulum, F. (2024). Keefektifan Media Permainan Kartu Arado ( Arabic Domino ) Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Pinisi Journal of Art, Humanity & Social Studies, 4(3), 7–17.

Rohani. (2020). Media pembelajaran. http://repository.uinsu.ac.id/17641/1/Diktat Media Pembelajaran Naik Pangkat.pdf

Satrianawati. (2018). Media dan Sumber Belajar. Yogyakarta: Deepublish.

Silvia, K. S., Widiana, I. W., Gede, D., & Wirabrata, F. (2021). Meningkatkan Kosakata Anak Usia Dini Melalui Media Wordwall. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9, 261–269.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Jakarta: Kencana.

Sukardi. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Susanti, N., & Muryanti, E. (2023). Efektifitas Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini Melalui Permainan Mistery Box Di Taman Kanak-Kanak Ulul Ilmi Padang Nia. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 127–141. https://doi.org/https://doi.org/10.52266/pelangi.v4i1.766

Susilana, R., & Cepi, R. (2018). Media Pembelajaran: Hakikat Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: Wahana Prima.

Susanti, R. E., & Suryadi. (2020). Peningkatan Kemampuan Mengingat Kosakata Melalui Model Pembelajaran Teams Games Tournaments (TGT) Berbasis Karuta Calis. ANUVA: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 4(4), 543–559. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/anuva.4.4.543%20-%20559

Swayantika, N., & Lestari, D. A. R. (2021). Model Pembelajaran STAD ( Student Teams Achievement Division ) Dengan Menggunakan Media Permaianan Karuta Dalam Pembelajaran Huruf Hiragana. Universitas Negeri Jakarta.

Tarigan, B., & Hati, L. P. (2021). Using Karuta Game to Enhance Vocabulary Mastery of Elementary School Students in Sidomulyo of Sibiru Biru Sub-District. ABDIMAS TALENTA: Jurnal Pengabdian Kepada Mayarakat, 6(2), 292–297. https://doi.org/https://doi.org/10.32734/abdimastalenta.v6i2.4987

Thamrin, L. (2022). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Penguasaan Kosakata Berbahasa Mandarin terhadap Capaian Standar HSK Level 4. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7992–8001.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children.

Umroh, I. L. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Flash Card Terhadap Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab (Study Eksperimen Terhadap Siswa Kelas 1 SD Negeri Tlogorejo Sukodadi Lamongan. Ar El-Ilmi : Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 6(1), 39–58.

https://doi.org/https://doi.org/10.52166/dar%20el-ilmi.v6i1.1467

Widiana, I. W., Parera, N. P. G., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2019). Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Kompetensi Pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 3(4), 315–322. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.22556

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.

https://doi.org/https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Downloads

Published

2024-07-26

Similar Articles

1-10 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.