Exploring the Efficacy of “Mufradat Astronaut” Learning Media in Enhancing Arabic Vocabulary Proficiency: A Case Study of Second-grade Students at MI Khadijah Malang

Authors

  • Mi'ratussalamah a:1:{s:2:"en";s:49:"Jalan Semarang No.5 Malang, Jawa Timur, Indonesia";} Author
  • Nur Anisah Ridwan Jalan Semarang No.5 Malang, Jawa Timur, Indonesia Author
  • Muhammad Lukman Arifianto Jalan Semarang No.5 Malang, Jawa Timur, Indonesia Author
  • Saja Jamal Ibrahim Hamdan Al-Aqsha University Author

Keywords:

Instructional Media, Astronaut Mufradat, Mastery of Mufradat

Abstract

The effectiveness of educational tools in enhancing learning outcomes is a crucial area of exploration in pedagogical research. This study focuses on evaluating the impact of Mufradat Astronaut learning media, a novel pictorial learning tool designed to integrate learning with play, on the proficiency levels of second-grade students at MI Khadijah Malang. Drawing from Kurt Lewin's theory of Classroom Action Research, the research employs a systematic approach encompassing planning, action, observation, and reflection phases. Through the integration of mufradat images onto the Mufradat Astronaut prism board, aligned with the curriculum, this study investigates the extent to which the utilization of Mufradat Astronaut media contributes to enhanced mufradat mastery among students. The findings reveal a significant improvement, with a remarkable 50.05% increase in mufradat mastery observed from pre-cycle to cycle III. This research underscores the transformative potential of Mufradat Astronaut media as an engaging and effective alternative learning medium. Beyond its immediate impact on student proficiency, the study advocates for fostering a culture of innovation among educators, encouraging the adoption of dynamic and enjoyable teaching methodologies to facilitate deeper student understanding.

References

Aulia, P. N., Rusman, M., & Jaelani, A. (2021). Seminar Nasional PGMI 2021 Penerapan Media Fun Thinkers Book pada Pembelajaran Mufrodat Bahasa Arab Siswa Kelas IV MI Salafiyah. 2, 112–131. https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/semai/article/view/442/118

Effendy, A.F. (2011). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Penerbit Misykat

Fikar, J., Tahir, M., & Nurhayati. (2022). Efektivitas Penerapan Metode Make a Match dalam Pembelajaran Mufrodat Bahasa Arab Pada siswa. Jurnal AS-SAID, 2(1), 176–188. http://e- journal.institutabdullahsaid.ac.id/index.php/AS-SAID/article/view/90/45

Hidayah, N., & Munirul Abidin. (2023). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Bahasa Arab. Jurnal Naskhi Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 5(2), 66–73. https://doi.org/10.47435/naskhi.v5i2.2255

Hikmawati. (2020). Penerapan Media Flash Card Dalam Memotivasi Peserta Didik Menghafal Mufradat (Kosa Kata) Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas II Di MI AlKhairaat Lumbutarombo Kecamatan. http://repository.iainpalu.ac.id/id/eprint/714/1/HIKMAWATI.pdf

Holimi, M. (2019). PEMBELAJARAN MUFRODAT DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR Muhammad

Holimi, M.Pd.I. Muhadasah:Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 86–102. https://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/muhad/article/view/87/73

Holis, A. (2016). Belajar Melalui Bermain untuk Pengembangan Kreativitas dan Kognitif Anak Usia Dini. https://core.ac.uk/download/pdf/249324368.pdf

Imron, M., Tinggi, S., Islam, A., & Sibawayhie, A. (2023). Media Kartu bergambar ( Flash Card ) Untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat. 1(2), 90–105. https://ejournal.stainh.ac.id/index.php/kafaah/article/view/71/23

Khori, A., & Astuty, A. W. (2017). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pengajaran Kosakata Bahasa Arab. Pendidikan BASISA Bahasa Arab Dan Studi Islam, I(1), 41–53. http://ojs.uninus.ac.id/index.php/BASIS/article/view/96

Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 129. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131

Mahyudin, M. (2023). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Gambar. Prosiding Pendidikan Profesi …, 3(1), 1418–1428. https://e- proceedings.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/PPGAI/article/view/1409

Miftah, Z. (2023). Penggunaan Media Power Point Untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab Siswa Kelas VIII. Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.6734/argopuro.v1i1.100

Nikijuluw, M. M., Papasoka, T., Elim, H. I., Nanlohy, P., Bahasa, P. S., Pattimura, U., Matematika, F., Alam, P., & Pattimura, U. (2022). BELAJAR SAMBIL BERMAIN KOSA KATA BAHASA INGGRIS PADA SISWA SEKOLAH DASAR : EVALUASI MOTIVASI DAN PENGETAHUAN. 1, 9–18. https://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/gefuege/article/view/7223/4758

Nisa, A. K. (2021). استخدام وسائل الصورة في ترقية إتقان المفردات اللغة العربية بمدرسة دينية تقوى باندار لامبونج http://repository.radenintan.ac.id/18347/

Nurrita. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187. https://pdfs.semanticscholar.org/9642/924d69e47d2aaaa01c9884a402c34a7bf13f.pdfhttps://jurnal.fki p.un s.ac.id/index.php/snip/article/viewFile/8975/6535

Rachmawati, R. A. dan H. (2022). Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Penerapan Metode Bernyanyi DalamMeningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Di Panti Asuhan Nurul Jannah, 2, 223–230. https://doi.org/10.47353/bj.v2i2.81

Rahman, N. H., Mayasari, A., Arifudin, O., & Ningsih, I. W. (2021). Pengaruh Media Flashcard Dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa Pada Materi Mufrodat Bahasa Arab. Jurnal Tahsinia, 2(2), 99–106. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.296

Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67. https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i1.252

Rihlasyita, W., Iliyah, S., & Rahmawati, R. D. (2023). فعالية طريقة لعبة مطابقة الصور و الكلمة لحفظ المفردات في المدرسة الدينية مفتاح العلوم الأولى تامباساري كراطان باسروان. 6(1). https://doi.org/10.32764/allahjah.v6i1.3575

Santi, K. A. (2019). Penerapan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kosa Kata Bahasa Arab (Mufrodat) Pada Siswa Kelas Ii a Madrasah Ibtidaiyah Raudhatul Ulum Sakatiga Indralaya Ogan Ilir. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 4(2), 119–134. https://doi.org/10.48094/raudhah.v4i2.54

Saputra, D., Fidri, M., Fatoni, & Nurhayati. (2022). Penggunaan Media Flashcard Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Penguasaan Kosa Kata. Jurnal As-Said, 2(1), 127–137. http://e-journal.institutabdullahsaid.ac.id/index.php/AS-SAID/article/view/85/41

Shodiq, Mu. T. (2023). تطبيق طريقة الغناء تحسين اتقان المفردات العربية لطلبة الفصل الثالث في المدرسة الخيرية الإبتدائية الإسلامية كوبانج تيبا بندار لامفونج. http://repository.radenintan.ac.id/30435/

Stephanie, N. L. P., Kalesaran, T., Nadira, N. Y., & June, S. (2016). Pelatihan Memori dan Daya Ingat Anak Usia 7-11 Tahun di Indonesia. PKM GT Biopsychology, December, 2012. https://www.researchgate.net/profile/Ni- Stephanie/publication/311652975_PELATIHAN_MEMORI_DAN_DAYA_INGAT_ANAK_USIA_7- 11_TAHUN_DI_INDONESIA/links/58529acb08ae7d33e01aa93e/PELATIHAN-MEMORI-DAN- DAYA-INGAT- ANAK-USIA-7-11-TAHUN-DI-INDONESIA.pdf

Unsi, B. T. (2020). Pembelajaran Mufradat Bahasa Arab Melalui Penerapan Metode Drill. 4(1), 1–14.https://doi.org/10.52431/murobbi.v4i1.237

Wellang, M. (2022). Penerapan Picture Game Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Peserta Didik Kelas VIII MTs Tarbiyah Al-Azhar Tiroang Kabupaten Pinrang. https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/4319/1/17.1200.018.pdf

Widiarsa, I. N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Diskusi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 234. https://doi.org/10.59141/japendi.v1i03.37

Zakiah, N. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Al Islamiyah Kotabumi Lampung Utara. Indonesian Journal of Instructional Technology, 2(1), 52–66. https://journal.kurasinstitute.com/index.php/ijit/article/view/105/121

Downloads

Published

2024-12-19

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.