أثر الوسائط السمعية البصرية عبر كانڤا على تعلم العربية لدى طلبة الصف الثامن

Authors

  • Ahmad Nur Mizan Mizan UIN Raden Intan Lampung Author
  • Zulhannan Author
  • Elin Novalia Author
  • Tamer Sa’ad Ibrahim Khedr Author

Keywords:

Audio Visual Media, Canva Application, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to examine the significant effect of the use of audiovisual media based on the Canva application on the learning outcomes of Arabic language class VIII students at MTs Al-Muhajirin Panjang. The background of this study is the importance of using interesting learning media to increase student motivation and understanding. The method used is quantitative with a Quasi-Experimental design, namely pretest-posttest control group design. The research population involved two classes, class 8.1 as the experimental group and 8.2 as the control group, with data collection using validated tests and analysed using SPSS 25. The results showed that the mean score of students in the experimental group (81.40) was higher than the control group (77.20), and the t-test results showed a significance value of 0.000 < 0.05, which means the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted. The conclusion of this study is that the use of audiovisual media based on the Canva application has a positive effect on students' Arabic learning outcomes.

References

Chastanti, I., Layyinnati, I., Srimulat, F. E., Fiqri, C. I., Syafriyeti, R., Afriani, D. T., Ernawati, E., & Jannah, N. (2017). Inovasi Pembelajarana dan Pendidikan Teknologi untuk Peningkatan Kualitas Pendidikan. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf

Dian, dkk. (2021). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Untuk Peserta Didik Kelas VII SMP/MTs. PISCES : Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 01, 199–207. https://prosiding.iainponorogo.ac.id/index.php/pisces/article/view/137/117

Ega Rima Wati. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Kata Pena.

Haniah, H. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Mengatasi Masalah Belajar Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 2(1). https://doi.org/10.23971/altarib.v2i1.588

Indah Ayu Ainina. (2014). Pemanfaatan Media Audio Visual Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Jurnal Sejarah, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Semarang 3, No. 1, 01, 41.

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

M.Mukhoffin Alfany. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT Terhadap Hasil Belajar dalam Proses Pembelajaran IPS Kelas VIII MTs Negeri Jabung Blitar. UIN Maulana Malik Ahmad Ibrahim Malang.

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.16060

Muhammad Arif dan Eby Waskito Makalang. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab. Balai Insan Cendekia Mandiri.

Nandang Sarip Hidayat. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Ara. Jurnal Pemikiran Islam, 37.

Nurrita. (2021). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75–84.

Pauseh, A. N., Azmi, N. N., & Pranata, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Bahasa Arab Serta Solusinya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Armala, 3(1), 47–56.

Setiyawan, H. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual dan Media Gambar Pada Siswa Kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5874

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantiitatif dan R &D.

Sugiyono. (2021). Metode Peneletian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sumartiwi, N. M., & Ujianti, P. R. (2022). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva Pada Materi Keliling dan Luas Lingkaran. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(2), 220–230. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i2.47626

Syofiyan Siregar. (n.d.). Metode Penelitian Kuantitatif di Lengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS.

Yusri dan Muharam Yamlean. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Mata Pelajaran IPS di SMP Terpadu Ibnu Muay. Jurnal Pendidikan, Sain, Dan Humaniora, 07. https://doi.org/https://doi.org/10.32672/jsa.v9i7.3345

Zahratussyafara, N., Annisa, I. R., Sahfitri, N. D., & Zain, N. (2023). Kajian Literatur Tentang Pengaruh Media Pembelajaran Audio-Visual Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Agama Islam. Proceeding International Seminar on Islamic Studies, 4(1), 1126–1132.

Downloads

Published

2025-08-04