Implementation of Reciprocal Teaching Learning Strategies for Teaching Nahwu

Authors

  • Atyatul Fidlya UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Author
  • Mu Ida Nur Fadilah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Author
  • Nuril Mufidah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Author

Keywords:

Reciprocal Teaching, Nahwu instruction , Student perceptions , Qualitative study

Abstract

This study delineates the design and implementation of the reciprocal teaching-learning strategy within a Nahwu Science curriculum and subsequently examines student perceptions of this pedagogical intervention. Employing a descriptive qualitative methodology, the research focused on a cohort of nineteen fourth-semester students enrolled in the Arabic Language Education Study Program (Class B) during the 2024 academic year. Data were gathered through systematic observation of instructional sessions, in-depth interviews with participants, and the collection of learning artifacts and documentation. The findings indicate that the reciprocal teaching strategy constitutes a viable pedagogical approach for Nahwu instruction. Its efficacy is attributed to a framework that actively engages students in the learning process, fostering independent and collaborative comprehension of the material, facilitating a deeper conceptual grasp through structured discussion and questioning, and culminating in the demonstration of acquired knowledge via assessed assignments.

References

Akhir, M. (2017). Penerapan Strategi Belajar Reciprocal Teaching terhadap Kemampuan Membaca pada Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(2), 30. https://doi.org/10.17509/ijpe.v1i2.9313

Anggraeni, N. E. (2019). Strategi Pembelajaran Dengan Model Pendekatan Pada Peserta Didik Agar Tercapainya Tujuan Pendidikan Di Era Globalisasi. ScienceEdu, June, 72. https://doi.org/10.19184/se.v2i1.11796

Arfandi, A., & Samsudin, M. A. (2021). Peran Guru Profesional Sebagai Fasilitator Dan Komunikator Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2), 37–45. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i2.1200

Dan, U., & Permainan, S. (2024). Urgensi dan substansi permainan bahasa dalam pembelajaran bahasa arab. 2, 1–7.

Farhan Dwi Laksono. (2024). No Title. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 2, 708–716.

Fauziah, H., Dahwadin, Nurjani, Y., & Aliyah, S. (2019). Peran Ilmu Sharf Dan Nahwu Terhadap Pemahaman Al-Qur’an Santri Salafiyyah Pondok Pesantren Miftahul Mubtadiin Garut. Jurnal NARATAS, Vol. 01(No. 01), 6–11.

Hasanah, I. M., Asbari, M., & Wardah, H. (2024). Guru Berkualitas: Esensi Pendidikan Bermutu. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(3), 23–27.

Hasriadi. (2021). STRATEGI PEMBELAJARAN (Firman, Ed.; Cetakan Pe). MATA KATA INSPIRASI.

Holisoh, S. I. (2021). Urgensi Pembelajaran Nahwu Shorof dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Kitab Murod Awamil di Kelas 2 Pondok Pesantren Nurul Hidayah Sadeng Leuwisadeng Bogor. 11.

Khasanah, K. (2019). Peta Konsep sebagai Strategi Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edutrained : Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan, 3(2), 152–164. https://doi.org/10.37730/edutrained.v3i2.8

Kholifah, S. N., Sasomo, B., & ... (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Reciprocal Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Matriks. Jurnal Jendela …, 2(01), 55–66.

Magfiroh, S., & Marhaeni, N. H. (2024). Analisis Respon Peserta didik Terhadap Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Reciprocal Teaching. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 3(1), 53–58. https://doi.org/10.47233/jpst.v3i1.1504

Mualif, A. (2019). Metodologi Pembelajaran Ilmu Nahwu dalam Pendidikan Bahasa Arab. Al-Hikmah, 1(1), 1–23.

Ngawi, G. (n.d.). Eksperimentasi Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Dengan Strategi Heuristik Krulik. 10(2), 383–395.

Pratiwi, E. A., Agung, S., & Saridewi, N. (2023). Pengaruh Pendekatan Reciprocal Teaching Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 11(1), 54. https://doi.org/10.23971/eds.v11i1.4163

Putrianingsih, S., Muchasan, A., & Syarif, M. (2021). Peran Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kualitas Pengajaran. Inovatif, 7(1), 206–231.

Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954

Rauf, A., & Mufidah, N. (2021). Penggunaan Bahan Ajar Peta Konsep untuk Meningkatkan Penguasaan. 3(2), 79–90.

Ridwan, A., & Mustofa, T. (2023). Semangat Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sdn Plawad 04. Ansiru Pai, 276–283.

Saadjad, D. Y. (2024). Penerapan Strategi Pembelajaran Reciprocal Teaching Dalam Meningkatkan Kemampuan Bertanya Dan Kognitif Siswa Materi Bangun Ruang Application Of Reciprocal Teaching Learning Strategies In Improving Students ’ Questioning And Cognitive Abilities On Space Bu. 2(1), 17–24.

Suparman, S. F., Syafitri, Y. N. V., Darmawan, N. H., & Hilmawan, H. (2023). Peningkatan keterampilan literasi membaca dan menulis siswa sekolah dasar dalam pembelajaran reciprocal teaching berbantuan multimedia digital storytelling. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(6), 1166–1176. https://doi.org/10.22460/collase.v6i6.20694

Suratno Suratno, Mustafa Muhammad, Dimas Muhammad Rizaldi, Samaa Abdul Aziz, & Yoga Aji Ramadhan. (2022). Urgensi Ilmu Nahwu dalam Memahami Nushus Syarâ€TMiyah. Sanaamul Quran : Jurnal Wawasan Keislaman, 3(1), 29–38. https://doi.org/10.62096/tsaqofah.v3i1.27

Suvriadi Pangabean. (202 C.E.). Konsep dan Strategi pembelajaran (Issue August).

Ulfah, Y. (2022). Jurnalpba,+Journal+manager,+3.+Yeniati+Ulfah+186-198. Tadris Arabiyat, 2(2), 189–190.

Wilda, D. A., Nursyamsiyah, S., & Huda, H. (2023). Implementasi Metode Diskusi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Fiqih. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.47134/pjpi.v1i2.45

Downloads

Published

2025-11-21