Implementation of Reciprocal Teaching Learning Strategies for Teaching Nahwu
Keywords:
Reciprocal Teaching, Nahwu instruction , Student perceptions , Qualitative studyAbstract
This study delineates the design and implementation of the reciprocal teaching-learning strategy within a Nahwu Science curriculum and subsequently examines student perceptions of this pedagogical intervention. Employing a descriptive qualitative methodology, the research focused on a cohort of nineteen fourth-semester students enrolled in the Arabic Language Education Study Program (Class B) during the 2024 academic year. Data were gathered through systematic observation of instructional sessions, in-depth interviews with participants, and the collection of learning artifacts and documentation. The findings indicate that the reciprocal teaching strategy constitutes a viable pedagogical approach for Nahwu instruction. Its efficacy is attributed to a framework that actively engages students in the learning process, fostering independent and collaborative comprehension of the material, facilitating a deeper conceptual grasp through structured discussion and questioning, and culminating in the demonstration of acquired knowledge via assessed assignments.
References
Akhir, M. (2017). Penerapan Strategi Belajar Reciprocal Teaching terhadap Kemampuan Membaca pada Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(2), 30. https://doi.org/10.17509/ijpe.v1i2.9313
Anggraeni, N. E. (2019). Strategi Pembelajaran Dengan Model Pendekatan Pada Peserta Didik Agar Tercapainya Tujuan Pendidikan Di Era Globalisasi. ScienceEdu, June, 72. https://doi.org/10.19184/se.v2i1.11796
Arfandi, A., & Samsudin, M. A. (2021). Peran Guru Profesional Sebagai Fasilitator Dan Komunikator Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2), 37–45. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i2.1200
Dan, U., & Permainan, S. (2024). Urgensi dan substansi permainan bahasa dalam pembelajaran bahasa arab. 2, 1–7.
Farhan Dwi Laksono. (2024). No Title. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 2, 708–716.
Fauziah, H., Dahwadin, Nurjani, Y., & Aliyah, S. (2019). Peran Ilmu Sharf Dan Nahwu Terhadap Pemahaman Al-Qur’an Santri Salafiyyah Pondok Pesantren Miftahul Mubtadiin Garut. Jurnal NARATAS, Vol. 01(No. 01), 6–11.
Hasanah, I. M., Asbari, M., & Wardah, H. (2024). Guru Berkualitas: Esensi Pendidikan Bermutu. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(3), 23–27.
Hasriadi. (2021). STRATEGI PEMBELAJARAN (Firman, Ed.; Cetakan Pe). MATA KATA INSPIRASI.
Holisoh, S. I. (2021). Urgensi Pembelajaran Nahwu Shorof dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Kitab Murod Awamil di Kelas 2 Pondok Pesantren Nurul Hidayah Sadeng Leuwisadeng Bogor. 11.
Khasanah, K. (2019). Peta Konsep sebagai Strategi Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edutrained : Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan, 3(2), 152–164. https://doi.org/10.37730/edutrained.v3i2.8
Kholifah, S. N., Sasomo, B., & ... (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Reciprocal Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Matriks. Jurnal Jendela …, 2(01), 55–66.
Magfiroh, S., & Marhaeni, N. H. (2024). Analisis Respon Peserta didik Terhadap Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Reciprocal Teaching. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 3(1), 53–58. https://doi.org/10.47233/jpst.v3i1.1504
Mualif, A. (2019). Metodologi Pembelajaran Ilmu Nahwu dalam Pendidikan Bahasa Arab. Al-Hikmah, 1(1), 1–23.
Ngawi, G. (n.d.). Eksperimentasi Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Dengan Strategi Heuristik Krulik. 10(2), 383–395.
Pratiwi, E. A., Agung, S., & Saridewi, N. (2023). Pengaruh Pendekatan Reciprocal Teaching Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 11(1), 54. https://doi.org/10.23971/eds.v11i1.4163
Putrianingsih, S., Muchasan, A., & Syarif, M. (2021). Peran Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kualitas Pengajaran. Inovatif, 7(1), 206–231.
Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954
Rauf, A., & Mufidah, N. (2021). Penggunaan Bahan Ajar Peta Konsep untuk Meningkatkan Penguasaan. 3(2), 79–90.
Ridwan, A., & Mustofa, T. (2023). Semangat Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sdn Plawad 04. Ansiru Pai, 276–283.
Saadjad, D. Y. (2024). Penerapan Strategi Pembelajaran Reciprocal Teaching Dalam Meningkatkan Kemampuan Bertanya Dan Kognitif Siswa Materi Bangun Ruang Application Of Reciprocal Teaching Learning Strategies In Improving Students ’ Questioning And Cognitive Abilities On Space Bu. 2(1), 17–24.
Suparman, S. F., Syafitri, Y. N. V., Darmawan, N. H., & Hilmawan, H. (2023). Peningkatan keterampilan literasi membaca dan menulis siswa sekolah dasar dalam pembelajaran reciprocal teaching berbantuan multimedia digital storytelling. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(6), 1166–1176. https://doi.org/10.22460/collase.v6i6.20694
Suratno Suratno, Mustafa Muhammad, Dimas Muhammad Rizaldi, Samaa Abdul Aziz, & Yoga Aji Ramadhan. (2022). Urgensi Ilmu Nahwu dalam Memahami Nushus Syarâ€TMiyah. Sanaamul Quran : Jurnal Wawasan Keislaman, 3(1), 29–38. https://doi.org/10.62096/tsaqofah.v3i1.27
Suvriadi Pangabean. (202 C.E.). Konsep dan Strategi pembelajaran (Issue August).
Ulfah, Y. (2022). Jurnalpba,+Journal+manager,+3.+Yeniati+Ulfah+186-198. Tadris Arabiyat, 2(2), 189–190.
Wilda, D. A., Nursyamsiyah, S., & Huda, H. (2023). Implementasi Metode Diskusi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Fiqih. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.47134/pjpi.v1i2.45
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Atyatul Fidlya, Mu Ida Nur Fadilah, Nuril Mufidah (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





